Doe je mee?


 Ik ga 30 dagen lang 30 minuten touwtje springen

Touwtje springen doe ik nu een poosje en ik vind het een hele fijne work-out. Na een half uurtje springen heb ik echt het gevoel dat mijn lichaam wat gedaan heeft. Mijn hartslag is hoger, mijn spieren zijn lekker warm en mijn longen hebben lekker veel zuurstof gehad.

Touwtje springen is goed voor de conditie, het is een full body work-out en (als je wilt afvallen) verbrand relatief veel calorieën in weinig tijd. Het is niet voor niks dat topsporters het implementeren in hun training. Het is vrij simpel en ik denk dat iedereen het wel kan (leren).

Het is natuurlijk niet zo dat ik uit het niets 30 minuten kon touwtje springen. Toen ik begon moest ik na 5 minuten al aan de beademing, maar al snel merkte ik dat het steeds makkelijker ging. Ik kon al gauw 100 sprongen maken zonder over het touw te struikelen. Toen ik zeker een kwartier kon springen heb ik er een work-out van gemaakt.

Op mijn Fitbit heb ik de functie interval work-out. Dat is eigenlijk een hardloop training, maar ook goed te gebruiken als touwtjespring-intervaltraining. Ik begon met 25 herhalingen van 30 seconden springen en 10 seconden rust. Dat is ruim 16 minuten. Ik merkte vooruitgang in mijn conditie, want die 16 minuten waren zo voorbij en ik kreeg er geen voldaan gevoel meer van. Dus ben ik er steeds meer herhalingen en seconden bij gaan doen. Ik zit nu op 40 herhalingen van 40 seconden en 10 seconden rust. Dat is ruim 33 minuten en dat is voldoende voor nu.

Het is een relatief korte training, maar je traint je hele lichaam. Je gebruikt je benen om te springen, je schouders en armen om het touw te laten draaien en je core om te stabiliseren. Ik probeer 2 dagen te springen en de andere dagen doe ik onderhoud (stabiliteit training). Maar ik vind het zo fijn dat ik eigenlijk best wel elke dag willen springen.


Uitdaging

Dus heb ik iets bedacht. 30 dagen 30 minuten touwtje springen. Kijken of ik het na 30 dagen nog steeds leuk vind. Kijken of ik het überhaupt 30 dagen volhoud. Maar vooral hoe mijn lichaam er op reageert. Gaat mijn conditie er verder op vooruit en zie ik verandering in mijn lichaam. Eigenlijk is het dus een soort experiment.


Ik wil dat samen met jou doen. Lijkt mij leuk

Ik begrijp dat als je nog niet springt je niet meteen 30 minuten achter elkaar kan volhouden. Zet je eierwekker op 30 minuten en begin gewoon. Al snel zal je merken dat het beter gaat. Dat je het langer vol houd zonder pauze. Voor je het weet zijn die 30 minuten voorbij. Je kan het ook in delen doen. verdeeld over de dag. Bijvoorbeeld 2 x 15 minuten of 3 x 10 minuten

Ik spring in de ochtend omdat ik er de tijd voor heb en er de hele dag fit door voel. Maar ik ken jullie agenda niet , dus dat moet je maar zelf bepalen. Touwtje springen kan (bijna) overal. Ik beschik over een grote hal met hoog plafond, en ik kan altijd uitwijken naar mijn bescheiden stadstuintje. Maar je kan ook in een parkeergarage springen, dakterras, park of gewoon in je huiskamer. Een appartement met houten vloer kan ik niet aanbevelen.

Heb je geen springtouw? Bij decathlon heb je er al voor 7 Euro eentje. Of misschien mag je die van je kind wel lenen en anders heb ik er nog 2 liggen die je wel mag gebruiken. Ik zou wel sportkleding aan doen, je gaat er namelijk (heerlijk) van zweten. Schoenen of blote voeten moet je zelf ondervinden.


1 April

Ik begin op 1 April (geen grap) en ik zal elke dag op Instagram en Twitter mijn rondje springen posten. Als je meedoet zou ik het leuk vinden om jullie vooruitgang te zien. Dat kan dmv te reageren op mijn post of mij een berichtje te sturen.

Na deze challenge ga ik er natuurlijk een blogje aan wijden. Over mijn ervaring en het effect op mijn lichaam (en geest), en die van jou (als het mag). Misschien doe je helemaal niet mee, (misschien wel helemaal niemand), en vind je het maar een raar idee van mij, maar dan heb je in ieder geval wat te lezen.

Dus als je meedoet, heel veel succes en plezier met deze uitdagingen dan zie ik je op 1 April!


Liefs Es

Tot slot een video met uitleg over hoe te springen. met o.a lengte van je touw, springtechniek en wat je vooral niet moet doen. Klik hier voor de video

 


"Touwtjespringen is een spel dat buiten gespeeld wordt. Touwtjespringen gebeurt het meeste door meisjes en boksers. Het kan alleen gespeeld worden, met twee of drie personen, of met een grote groep. Er is geen wedstrijdelement." 

Aldus WikipediA.














Reacties

Populaire posts