Sport en spel

Spelenderwijs fit worden. Dat is hoe ik het doe op het moment. Nou vind ik sport sowieso wel leuk, maar sommige aspecten van sport vind ik iets minder leuk. Zo vind ik push ups en planken écht niet leuk, maar ze zorgen wel voor sterke spieren. Zo train je je schouderspieren, buikspieren, heupspieren, bovenbeenspieren en je scheenspieren. Van die laatste wist ik niet dat daar spieren zaten, maar ze zijn nu wel mooi getraind. Mijn schouderspieren en bovenbeenspieren kan ik echt wel zien en voelen, maar over mijn buikspieren zit nog een laagje gezelligheid. Als ik ze aanspan kan ik ze al wel voelen, maar van een ‘pack’ is nog lang geen sprake.

Er zullen mensen zijn die touwtje springen totdat je half dood en aan de beademing op de bank ligt leuk vinden, maar ik word er gewoon heel erg blij van. Of net zo lang je triceps en biceps trainen tot je geen kopje koffie meer kan vasthouden zonder te morsen. Heerlijk.

Nog leuker is het om het samen te doen. Ik sport en speel samen met manlief en we lachen heel wat af. Ik lach hem uit als hij weer een van zijn bijzondere warming ups doet, maar we lachen voornamelijk als we weer iets nieuws doen. Er zijn natuurlijk honderdduizend manieren om je spieren te trainen en die willen we ook allemaal uitproberen. Op die manier vinden we de oefeningen die we leuk vinden, maar ook die we een beetje fatsoenlijk kunnen uitvoeren. Ook wil het nog wel eens gebeuren dat er één van ons ineens op de kop staat of dat het matje uitgerold wordt om te koprollen.

Tegenwoordig loop ik ook niet meer met een sporthorloge. Dat gekoekeloer op mijn pols om de paar seconden, ik werd soms kriegelig van mijzelf. Wat is mijn hartslag. Hoe ver heb ik al gelopen. Hoe ver moet ik nog. Loop ik wel snel genoeg. Wachten op GPS voordat je gaat lopen. GPS stoppen als je moet oversteken (stel je voor dat je 30 sec stil staat) en weer starten. Ik loop nog wel met een horloge, maar daarop kan ik alleen zien hoe laat het is en of ik al 10.000 stappen heb gezet. Dus geen snelheid afstand of hartslag. En dat loopt stukken lekkerder kan ik je verzekeren. Achteraf kan ik met een app op de telefoon checken hoe ver ik gelopen heb. Dat dan wel. Tijdens het hardlopen belanden we ook nog wel eens in de speeltuin. Je bent nooit te oud om op een klimrek te klimmen. En ze zijn ook heel goed voor pull ups. Cardio en kracht ineen.

Zwemmen doe ik op dit moment nog steeds in de IJssel zonder wetsuit. Mijn uitdaging hierin is om zo lang mogelijk zonder pak te zwemmen. En met zo lang mogelijk bedoel ik dus zo lang mogelijk in het seizoen. Niet in het water. Met een watertemperatuur rond de 12˚ (mijn afgelopen zwemsessie) kan je zo’n 20 tot 25 minuten zwemmen. Dat lijkt niet lang, maar je lichaam is met zoveel dingen tegelijk bezig, daar kan een uur in het zwembad niet tegenop. De temperaturen zullen natuurlijk nog verder zakken, dus er zal vast een moment komen dat ik mijn pak uit het vet haal. Of niet …

Mijn Facebook, Instagram en Twitter staan vol met eigenlijk alleen maar sportmomenten. Je zou bijna denken dat ik alleen maar sport. Ik loop 2x per week hard, ik probeer 1x in de week te zwemmen en doe 5x aan gym/kracht. Bij elkaar opgeteld is dat zo’n 5 uur per week. Niet meegerekend zijn de wandelingen en spontane handstand en koprol momenten. Ik ben dus wel redelijk actief, maar ik loop niet de hele dag in mijn sportkleren.

Zo wandelen we, huppelen we, springen we, rennen we, zwemmen we, dansen we, koppeltje duikelen we en handstanden we het leven door, en zo blijven we fit.

Edit: Mijn TomTom Sporthorloge heb ik natuurlijk nog wel. Het zou maar zo kunnen dat ik volgende week wil weten hoe hard ik heb gelopen, of hoe hoog mijn hartslag is tijdens het touwtje springen. Zou zo maar kunnen.


Reacties

Populaire posts