Spierpijn

Al een poos ben ik in algehele staat van spierpijn. Niet zo gek natuurlijk met al dat sporten. Maar je zou verwachten dat de spierpijn gaandeweg minder wordt. Nou, niet bij mij. Als ik geen spierpijn heb van het fietsen, benen voornamelijk, heb ik wel spierpijn van de keukengym. Dat kan dan in de biceps zijn of in de triceps, mijn onderarmen (geen idee welke spier dat is) of mijn buikspieren. En dan sta ik ook nog zo nu en dan op de longboard of zit ik op de BMX. Hardlopen doe ik ook nog een paar keer per week, en het openwaterzwemseizoen (als dat een woord is) is ook weer begonnen, dus daar zal ook wel de nodige spierpijn van komen.

Spierpijn:

Spierpijn krijg je doordat er kleine scheurtjes ontstaan in de spier die je traint. Een beschadiging dus eigenlijk. Tijdens het herstellen van deze scheurtjes maakt je lichaam nieuwe spiermassa aan. Spierpijn betekent dus eigenlijk dat je spieren groeien. Hierdoor krijg je dus die dikke spierballen. Niet schadelijk, wel vervelend.
Het is dan ook belangrijk dat je je spieren de tijd gunt om te genezen. Maar met zoveel sporten valt dat nog niet mee. Het is niet zo dat ik uren aan de gewichten hang of marathon afstanden ren, maar al met al is het genoeg om elke dag wel in een één-of-één andere spier pijn te hebben. De dag na een flinke fietstocht (tussen de 60/80 km) vinden mijn benen het niet zo fijn om te rennen. Dan wandelen we meestal, maar doen we wel keukengym. De ene dag doen we grondoefeningen. Denk aan planken, push-ups, chrunches en zo nu en dan een handstand, de andere dag zijn de gewichten en fitnesselastiek aan de beurt. Ik probeer dan de al aangesproken spieren te ontzien, maar dat is eigenlijk een onmogelijke opgave. Dus als de ene spierpijn over is, begint de ander. En sommige spierpijn krijg ik pas 24 uur na de training. Zo gebeurt het dus regelmatig dat zo’n beetje alle spieren tegelijk pijnlijk zijn. En dan begint het hele riedeltje weer opnieuw.

Wat kan ik daar aan doen?

Wat kan ik daar aan doen, dacht ik toen ik door de stad strompelde van de spierpijn. Want sporten is leuk, maar spierpijn wat minder.
Er zijn verschillende manieren om de spierpijn te verzachten. Je kan een massage met verwarmende olie nemen of een warm bad. Verkoelende gel op basis van Arnica-extract op de gevoelige spieren smeren. Het Arnica-extract zorgt ervoor dat de doorbloeding wordt gestimuleerd, en dat helpt weer bij de afvoer van afvalstoffen en aanvoer van voedingsstoffen en zuurstof.
Of magnesiumrijk voedsel eten. Bijvoorbeeld: noten-zaden-bananen-spinazie-avocado en pure chocolade.
Die spinazie en bananen dat lukt wel, maar de rest zit niet echt in ons dieet. Een bad heb ik niet en ik heb ook geen abonnement op de sportmasseur.
Maar… magnesium kan je ook als extra voedingssupplement nemen. In de vorm van poeders of pillen, maar je hebt ook gels en crèmes om te smeren.

Conclusie:

Ik ben mij gaan inlezen en ben tot de conclusie gekomen dat het een voedingssupplement wordt. Die kan ik elke dag braaf innemen samen met mijn extra calcium die ik al neem, en dus niet vergeet. Een gel of crème vergeet ik al snel en staat dan na een tijdje stof te vangen in de badkamer.

Reacties

Populaire posts