Fietsjaar

Fietsen, zwemmen, hardlopen, BMX-en en krachttraining. Dat waren de sporten die ik dit jaar deed.
Skateboarden, longboarden en powerkiten liggen nog op de plank. Daar had ik de tijd niet meer voor. En hallo, ik ben geen 20 meer. Mijn lichaam heeft ook af en toe een beetje rust nodig.

Vanwege de lage waterstand van de IJssel was zwemmen al redelijk vroeg in het seizoen niet meer te doen. Probeer maar eens een borstcrawl te doen als het water niet boven je heupen uitkomt. Het leek meer op baggerwerkzaamheden. En aangezien ik het nog steeds vertik om naar het zwembad te gaan heb ik misschien 5 x gezwommen dit jaar.

Dat heb ik dan wel weer goed gemaakt door een heleboel kilometers te fietsen. Honderden kilometers hebben we gefietst met dat mooie weer van afgelopen jaar. Ik trok in Mei mijn korte broek aan en die ging in September pas weer uit. Rondjes Arnhem, koffie drinken in Zwolle en ontbijten in Zutphen. Met losgeld in de broekzak voor een peertje bij de boer of een oversteek met de veerpond. Met de fiets in de trein naar Rotterdam om daar eens te boel te verkennen. Ik kan het iedereen aanraden. Stap eens op de fiets om een stad te verkennen. Ik vind in de stad fietsen sowieso ontzetten leuk. Waar je in het buitengebied lange stukken fiets en af en toe ingehaald wordt door een 60 plusser met een “elektrieken” fiets, die ik dan natuurlijk ook weer inhaal, ben je in de stad constant bezig met vooral heel erg opletten. Opletten dat je niet aangereden word of zelf iemand aanrijdt. Met een racefiets ben je best wel wendbaar en snel.

Waar ik normaal heel erg van de verkeersregels ben wil ik die op de fiets nog weleens negeren. Let wel, ik rij nooit door rood en ik steek altijd mijn hand uit. Maar tegen het verkeer in fietsen, schuin oversteken of een rotonde samen met de auto’s nemen komt wel eens voor, en mijn fietsbel wordt veelvoudig gebruikt. Fietsen is gewoon zo ontzettend leuk.

De bedoeling was om ook nog naar mijn ouders te fietsen in Duitsland (enkele reis ongeveer 200 km), maar we konden niet echt handige betaalbare bagage oplossingen vinden. Dus daar gaan we ons aankomend jaar maar weer eens in verdiepen.

Mijn eerste lekke band heb ik ondertussen ook al gehad. Kon nog net aan het eind van het fietsjaar. Manlief ook trouwens. Het plan was om een rondje Apeldoorn te doen, maar we kwamen niet verder dan Twello. Zo’n 3 รก 4 km verder. Omdat we redelijk dicht bij huis waren besloten we maar om naar huis te lopen ipv ter plekke de band te verwisselen. Thuis bleek de velglint volkomen uitgedroogd en verpulverd te zijn. Geen wonder dus. Nog knap dat die band het een jaar en zeker 750 km heeft uitgehouden. Nieuw velglint en nieuw binnenbandje erop en klaar voor de volgende dag. Want dat rondje Apeldoorn zat nog steeds in ons hoofd. Oja, natuurlijk ook meteen een reservebandje gekocht. Je weet maar nooit.

Het zonnetje scheen, we hadden lucht in de bandjes dus ging het weer richting Apeldoorn. Het was wel koud, maar de zon scheen, dus het was perfect fietsweer en niets kon ons tegenhouden. Op ongeveer de helft van de route zei ik al lachend: “Als ik op dit punt een lekke band zou krijgen, bestel ik een taxibus” … Je raad het al. 200 meter verder stonden we aan de kant met een platte achterband. Die van mij dus. Dat rondje Apeldoorn mocht blijkbaar niet. Maar om nou die taxibus te bestellen. Naar huis lopen was geen optie, dus met een gevoelstemperatuur van min 4 het achterwiel eruit, bandje eraf, binnenbandje eruit (het ventiel was gescheurd), bandje erin, bandje erop, bandje oppompen, wiel erin en weer door. Binnen een kwartier zaten we weer op de fiets. Dat was met naar huis lopen niet gelukt. Rondje Apeldoorn ging dus gewoon door.

Eenmaal thuis heb ik toch maar voor de zekerheid de velglint vervangen. Alleen nog de buitenband vervangen en ik ben weer klaar voor een heel jaar lekloos rijden. Hoop ik.

Edit: Ik zag dat de IJssel weer aan het stijgen is, dus ik hoop zeer vroeg in het seizoen weer te kunnen zwemmen.

Reacties

Populaire posts